Центр переподготовки и повышения квалификации СПбГУ

Рохлина Елена Константиновна
Сотрудники

 

Рохлина Елена Константиновна окончила филологический факультет ЛГУ (СПбГУ), работала преподавателем РКИ и библиотекарем НБ им. Горького. В 2006 защитила кандидатскую диссертацию, является автором 18 научных и научно-методических публикаций. С 1999 работает на кафедре повышения квалификации по иностранным языкам. Ведет курсы: "Английский язык в постдипломном образовании", "Подготовка лекционных курсов и семинарских занятий на английском языке" (авторские программы), подготовка к международным экзаменам (FCE, BEC, IELTS), а также курс "Преподавание и тестирование. Организация образовательного процесса" в рамках подготовки к экзамену TKT.

Сотрудничала с Benedict School, International Language Academy, Невским институтом языка и культуры, где преподавала  английский язык (деловой язык, стилистика, художественный перевод) и проводила тренинги для преподавателей.

Круг научных интересов: стилистика, текстология, чтение, иностраннные языки в специальных целях.

Отзывы слушателей о программах курсов  и качестве работы testimonials  and feedback


Publications:

  1. (2002) Possible ways of using video in teaching foreign languages. In II «Supplementary         educational programmes in foreign languages»: Proceedings. S.-Petersburg, p. 84-88.
  2. (2004) Using video effectively. Proceedings of IV Conference «Supplementary educational programmes in foreign languages».  S.-Petersburg, pages 40-42.
  3.  (2004) About the role of sentence composition types in organizing meaningful space of a text (based on V.V.Nabokov’s «Bell») In Text: problems and perspectives. Aspects of study for aims of teaching Russian as a foreign language.Moscow:MoscowStateUniversitypress, pages 249-251.
  4. (2005) Sentence composition types a means of expressing character’s emotional state.          In Linguistic and methodological aspects of optimizing teaching Russian in higher school: Proceedings of Х international conference. S.-Petersburg, pages 127-133.
  5. (2005) Role of sentence composition types in forming the tone of narration. Proceedings of ХХХIV International conference in philology: Vol. 17, pages 205-209.
  6. (2006) Sentence composition types and organization of text sense structure [Kompositsio nnye typi predlozhenii i organizatsia smyslovoi struktury teksta]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Ser.9, Vol. 2.,  pages 21 -31.
  7. (2006) Combination of sentence composition types as a means of stylization. In ХХХV International conference in philology: Vol. 18, S.-Petersburg, p. 221-224.
  8. (2008) Compositional semantics and sense of a text [Kompositsionnaya semantika I smysl teksta]. Proceedings of ХХХУ11 International conference in philology: Vol. 20, S.-Petersburg, pages 173 – 178.
  9. (2009) Glimpses of Britain”:  A set of Tasks accompanying the film on British studies in 10 chapters. S.-Petersburg,Saint-PetersburgUniversity Press, 40 p.
  10. (2008) Readingfiction in teaching foreign languages: aims, goals, strategies. ХХХV1 International conference in philology: section of linguistics and didactics. Pages 173 – 177.
  11. (2009) Make most of new technologies in teaching EAP. In 1X Conference «Supplementary        educational programmes in foreign languages»: Proceedings. – S.-Petersburg.
  12. (2010).Some of EAP’s Wh-questions. Proceedings of Conference of International Journal of Arts and Sciences 2(20): 92-95
  13. (2010) The nature of E-learning and its applications in teaching ESP/EAP. In Teaching Foreign Languages: Languages for Special Purposes. Ed. G. Rata.Cambridge, Cambridge Scholars Publishing, pages 246-253.
  14. (2010) From word to sentence: Vocabulary Enforcement Multi-level Exercises. Saint-Petersburg,Saint-PetersburgStateUniversityPress.
  15. (2011) How to Lead Students from Perception to Production through Reading. Academic Days of Timisoara, Ed. G. Raţă. Cambridge Scholars Publishing, 2011, pp. 442 – 450.
  16. (2011) English for Academic Purposes: Developing Receptive and Productive skills. Resource book. Saint-Petersburg, Saint-Petersburg State University Press, 52 p.
  17. (2012)   Interdisciplinary Approach to Fiction Journal of Teaching and Education, CD-ROM. ISSN: 2165-6266 :: 1(3):319–327 available at http://www.universitypublications.net/jte/0103/index.html
  18. (2013) Рохлина Е.К. Английский язык для научно-исследовательской и учебной работы в высшей школе: Учебно-методическое пособие = English for Academic Studies and Research Work. Resource book. – СПб.: СПбГУ. РИО. Филол. ф-т, 2012. – 84 с. +CD +DVD
  19. (2015) Рохлина Е.К., Тримбл УУ. Особенности различных типов научных статей: тенденци развития http://www.filolnauki.ru/ru/archive/2015/vypusk№5(sentyabr)/463/

     

Professional development:

2008                – Teaching Knowledge Test (Cambridge University), Modules 1, 2, 3 certificates

2009                – “Information Technologies in Education Process”, Saint-Petersburg State University, certificate

2012                – Teaching Knowledge Test, CLIL, certificate

2012               – Le cours de  Français (niveau avancé), СПбГУ, филологический факультет, сертификат

2014                – «Трудовые права и обязанности научно-педагогических работников СПбГУ», СПбГУ, юридический факультет, сертификат